Postări pe Blog   |  Recunoașterea muncii în condiții deosebite pentru lucrătorii din sectorul de construcții nave necesită completarea legii sistemului de pensii

Recunoașterea muncii în condiții deosebite pentru lucrătorii din sectorul de construcții nave necesită completarea legii sistemului de pensii

navalisti1Am inițiat și depus la Parlamentul României un proiect de lege prin care se solicită recunoașterea muncii în condiții deosebite pentru lucrătorii din sectorul de construcții nave și completarea în consecință a Legii 263/2010 privind sistemul de pensii publice. Proiectul de lege s-a conturat după o amplă consultare cu sindicatele navaliștilor și în special cu Președintele Sindicatului Liber al Navaliștilor Tulcea, Doru Șchiopu.

(Proiect) LEGE Pentru modificarea şi completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice 

Articol Unic – Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.852 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. La alin.(1) al art.30 după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:

Lucian06„g) Sectorul construcţii nave, pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea în următoarele activităţi specifice: control nedistructiv cu radiaţii ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare/zincare, vopsitorie, sudură, montare/demontare schele, lăcătuşerie montaj, tubulatură montaj, polizare montaj, mecanica montaj, electrica montaj.”

  1. La alin.(1) al articolului 56 după lit.c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:

„d) 30 de ani în locurile de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. g) pentru care reducerea vârstei standard de pensionare este de 10 ani.

  1. La alin.(2) al articolului 56 după lit.c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:

„d) 53 de ani pentru femei şi 55 de ani pentru bărbaţi, în cazul persoanelor prevăzute la alin. (1) lit. d).”

  1. La alin.(3) al articolului 56 după lit.c) se introduce o nouă literă, lit.d), cu următorul cuprins:

„d) 30 de ani pentru persoanele care au realizat cel puţin 30 de ani în locurile de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. g).”

navalisti2Expunere de motive

Prin prezenta iniţiativă legislativă se completează Legea 263/2010 privind sistemul de pensii publice, în sensul introducerii unei noi categorii de persoane care pot ieşi anticipat la pensie, fără a fi penalizați, respectiv pentru lucrătorii din sectorul de construcţii nave care îşi desfăşoară activitatea în următoarele activităţi specifice: control nedistructiv cu radiaţii ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare/zincare, vopsitorie, sudură, montare/demontare schele, lăcătuşerie montaj, tubulatură montaj, polizare montaj, mecanică montaj, electrica montaj.

Stagiul complet de cotizare pentru această categorie va fi de 30 de ani, iar vârsta minimă de pensionare va fi de 53 de ani pentru femei şi 55 de ani pentru bărbaţi.

Condiţiile de muncă din industria navală sunt grele, acestea fiind considerate nu numai inconfortabile, dar şi periculoase pentru sănătatea lucrătorilor. Munca în construcţia de nave se desfăşoară în principal în aer liber, adesea în condiţii meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, căldură) sau în hale de mare capacitate puţin sau deloc încălzite sau ventilate, hale în care frigul se simte semnificativ iarna, iar vara senzaţia de căldură este amplificată. Mai mult decât atât, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj, generează nevoia unei atenţii deosebite deoarece orice eroare poate pune în pericol viaţa lucrătorilor.

Riscurile la care se expun angajaţii din şantierele navale sunt unele semnificative în comparaţie cu alte sectoare economice. Riscul de alunecare şi cădere, riscul de explozii sau scurt circuite care pot genera arsuri constituie riscuri zilnice, considerate a fi comune pe şantierele navale, însă nu şi cele mai grave. Riscul apariţiei bolilor articulare, cervicale, lombare pe fondul desfăşurării activităţii în spaţii extrem de înguste în anumite cazuri, azbestoza şi mezoteliomul (cancer al pleurei) reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri cu care se confruntă salariaţii din şantierele navale, în condiţiile inhalării de azbest sau de alte diferite gaze utilizate în construcţia sau reparaţia de nave, mai ales în cazul operaţiunilor care presupun sudura sau lucrul în spaţii înguste şi închise specifice unor activităţi precum polizare, sablare sau vopsitorie. Starea de sănătate a forţei de muncă din sectorul construcţii nave se degradează, aceasta devenind una precară pe fondul unor condiţii de muncă grele.

Reducerea vârstei de pensionare pentru navaliştii ţine cont de condiţiile speciale zilnice pe care aceştia le îndură (vânt, ploaie, frig, expunere constantă la gaze toxice). De asemenea, aceste condiţii nu permit menţinerea în piaţa muncii a lucrătorilor din domeniul naval până la o vârstă înaintată, deoarece starea de sănătate nu le mai permite să livreze o productivitate competitivă. Această situaţie afectează potenţialul de dezvoltare al sectorului construcţii nave şi, iremediabil, starea de sănătate a lucrătorului.

Considerăm că prin promovarea acestei iniţiative legislative rezolvăm o problemă socială gravă.

Distribuie postarea

Google1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>